Skip to content

התחדשות עירונית בפריפריה

  • by

אחת הדרכים הוותיקות והשכיחות של ממשלות המערב לחדש תשתיות, לנצל את כמות השטח בצורה מקסימלית ובעיקר לתת הזדמנות לדיור שווה לכל האזרחים הוא תוכנית התחדשות עירונית הידעה. תוכנית זו מגיעה בכמה אופנים שונים, החל מפינוי בינוי, תמ"א 38, הריסה ובנייה ועוד סוגים שונים כאלו ואחרים. אך לכל מדינה ישנם תמריצים שונים גם לתושבים וגם למקבלי החלטות, על מנת להוציא תוכניות אלו אל הפועל.
בישראל הלך הרוח המרכזי הוא מיקומה של המדינה הקטנה מעל לשבר הסורי אפריקאי, אחריו מונח גם המצב הבטחוני המצריך ממרבית תושבי המדינה ממד או מקלט קרוב. על כן נשאלת השאלה לא פעם, עד כמה תוכנית זו מועילה גם בפריפריה?

הלך רוח בפריפריה

אזורי הפריפריה בישראל משכו אליהם אזרחים בשנים עברו, אמנם לא כמו הערים המרכזיות תל אביב, חיפה וירושלים אבל עדיין שמרו על אופייהם הייחודי הקטן והאותנטי. אך ממחקר של בנק ישראל עולה כי משנת 1998 הורגשה הגירה שלילית של עשרות אלפי תושבים, מערי הפריפריה אל הערים המרכזיות. הליך זה הצביע בין היתר גם על עוד כמה מגמות, כמו ירידה במחירי הדירות בערים כמו טבריה, לוד, בית שאן ועוד.
מגמת המחירים לא התהוותה מעצמה אלא התחזקה עם חוסר הביקוש לדירות בפריפריה, מה שהוביל גם לניצול נמוך יותר של השטחים בערים אלו ולבנייה מועטה של יחידות דיור חדשות.

הערים המובילות בהתחדשות עירונית

אחת הערים שיותר מזוהות עם הפריפריה ובמיוחד בסבבי הלחימה, היא העיר אשקלון שבמבצע האחרון ספגה קרוב לאלף רקטות. כיום עם שינוי התפישה ופיתוח מואץ של יחידות דיור באזורים אלו, נהנת גם העיר אשקלון מתנופת הבנייה עם עשרת אלפים יחידות בבנייה ותכנון של מעל ל30 אלף יחידות חדשות ומעל ל200 יחידות דיור במסגרת התחדשות עירונית. נתיבות מתוכננת להיות אחת הערים המושקעות לשנים הבאות, עם סך השקעה של מעל ל4 מיליארד שקלים לטובת תשתיות על ומוסדות ציבור נוספים. אך מלבד זאת גם הוספה של מעל לעשרת אלפים יחידות דיור, גם התחדשות של מעל ל500 יחידות בשכונות הוותיקות בעיר. לצד כל ערים אלו התווספו בעבר ובעתיד הקרוב עוד ערים רבות, כמו אזורי הקריות, ערי הדרום ואפילו אילת.
להמשך קריאה – https://yav.co.il/%D7%94%D7%AA%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%95%D7%AA-%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%AA/